Bibit | Klinik Veterinar




Bela rabbit ni aku rasa susah sikit dari bela kucing, sebab rabbit memerlukan perhatian yang lebih. Kalau kucing lapar dia reti meow meow, tapi arnab lapar dia tak meow dia sonyap je. Dia nampak aku bukak pintu sangkar baru dia excited tanda aku nak bagi makan.

Dah sebulan lebih dah aku jaga Bibit, siap bawak balik rumah sewa kat Segamat sebab takut nak tinggalkan kat rumah. Housemates aku pulak masing masing agak pencinta haiwan, kadang aku busy, ada je yang akan tolong bagi makan. Sonang sikit kojo den! Kihkihkih Mekasih :)

Dalam rumah, aku letak sangkar Bibit kat ruang tamu sudut tepi, setiap hari mesti kena cuci tempat pelaburan saham dia tu. Rasanya jiran jiran pun dah biasa tengok petang petang aku keluar bawak tray saham keluar tepi longkang duduk memberus.hahaha 

So setiap kali balik dari kelas, bukak pintu rumah, nampak dia kat tepi terus jerit "Bibittttttttttt..." terasa macam anak menyambut kepulangan mak balik dari kelas.hahaha



Bibit memang seekor arnab yang sangat aktif, kalau aku tak busy, aku selalu keluarkan dia dari sangkar dan biarkan main aksi bebas dalam bilik. 


Kadang kadang melakukan penderaan manja terhadap bibit seperti dalam gambar diatas.



Ni skill yang Bibit ada, dia boleh menyelit kat mana mana, dah keluar kat mana mana je..





Malangnya, minggu lepas, kaki Bibit kena infection. Mungkin silap aku jugak, sebab aku cuma cuci tray je, tak cuci lantai sangkar tu, dan lantai dia tak beralas jadi jari kaki dan tangan dia mudah terselit. Kaki belah kiri dia tak boleh nak gerak. Sayu betul hati tengok dia macam ni, aku punya rasa bersalah, aku cuma jenguk bagi makan je, lepas tu bla.. tunggu masa nak bawak g veterinar. 
(tak sampai hati)





Atas kesedaran dan keperihatian yang tinggi, member aku belanja Bibit belikan alas sangkar dia ni, sekali dengan 2kilo Pallets Bengy khas untuk minatang ni. Terima kasih Dayah :)



After habis paper hari tu, aku dengan kawan gigih angkut Bibit masuk dalam kereta nak bawak jumpa vaterinar untuk akhiri penderitaan kaki beliau. hehe

Ya Allah, Bibit sangat behave dalam kereta, dia duduk diam je dalam kotak tak meroyan.

Mula mula nak pergi klinik kerajaan, tapi aku sampai jam 12 lebih, klinik tengah rehat bukak balik jam 2. Ishh lama tu, mau jadi arnab panggang Bibit dalam kereta nanti. So decide pergi swasta dari pertolongan orang orang Segamat kat group FB.


Sampai kat klinik, aku macam serius blur tak tahu nak buat apa. hahaha Sebabkan klinik SWASTA takut charge melampau, aku pergi kaunter tanya,

"Kalau rabbit kena infection, rawatan berapa RM biasanya?"

Amoii " RM20 ke RM25"

Cehhhhh... kalau kerajaan member cakap RM5 je. Tak apa lah, demi anak aku sorang ni, tutup mata je hulur duit nanti.



Time pendaftaran risau jugak kalau dia mintak apa apa dokumen pengenalan diri Bibit, hahaha Tapi tak, dia cuma suruh tuliskan haiwan, umur, dan nama aku.








Masuk je klinik jumpa doktor, Bibit dah kena potong kuku. Mula mula dia macam ketakutan jugak, tapi, yelahhhh bila profesional handle haiwan kan, dia tenang balik.

Pesanan doktor: Rabbit dia tak boleh stress, rabbit cepat stress, nak approach rabbit kena slow. Sesetengah rabbit boleh mati bila dia stress.






Doktor cakap memang kaki Bibit kena infection, kalau lambat bawak boleh merebak ke telinga dia. Waktu di inject pun Bibit wat lex wat peace je. Bagus dia ni  :)