Reaksi Pelajar Dapat Result Final Exam



Reaksi pelajar universiti mendapat keputusan final exam :



Result (GPA)

2.5 repeat 1 subjek 
Cilakak betul, boleh repeat plak satu subjek! 
(bersyukurlah sebab cuma repeat 1subjek je)


2.89 lulus semua subjek
Apa ketahian sikit je lagi nak 3.00!!
(bersyukurlah sebab lulus semua subjek)

3.29 lulus semua subjek
Alaa! Sikit je lagi nak dapat 3.3, no cantik tu!
(oii bersyukur la dapat 3pointer jugak!)

3.49 lulus semua subjek
Kejadah sikit je lagi nak dekan!!
(Bersyukur la sebab tinggi dari orang lain)

3.65 satu subjek C
**** betol! Apehal aku boleh dapat C plak ni!
(Bersyukurlah sebab anda dah DEKAN!!)

3.98 A semua subjek
Tak puas hati betol tak dapat 4.00!
( Bersyukur la kerana kau antara yang sangat cemerlang!)



See! Masih ada manusia yang tak tahu nak ucapkan kata syukur Alhamdulillah atas apa yang dia dapat. Ye, mungkin ada antara kita yang sedih dengan result kita, tapi tengok la balik usaha kita. Kalau usaha cuma sedikit layak kah kita nak dapat result cemerlang??

Ada juga yang dah berusaha bersungguh-sungguh, tapi keputusan masih tak memuaskan hati dia. Renungkanlah balik amalan-amalan kita sebelum ni.

Walau sedikit mana pun rezeki yang kita dapat ucapkan lah kata syukur. Berusaha la lebih lagi, tingkatkan amalan lagi untuk mendapatkan rezeki yang lebih.

Entri ni untuk kesedaran diri aku sendiri jugak =)










6 comments:

LeLy shuhada shaari said...

haha..saye lah tuuu..ape pun bersyukur.....

mysara said...

bersyukurlah dgn apa yg kte dpt
insyALLAH nt tgkatkan usaha lagi..:)

Anum said...

alhamdullilah result anum memuaskan

Akue Achik said...

mmg rsa tak puas ati tu ada msa trima kputusan..tp lpas tu muhasabah diri..

ALHAMDULILLAH, syukur sbb msh lulus..

Terima kasih Allah..

RealNS said...

hows ur result ? hehe . hopefully gempak la ye :D

Nana said...

haha..semua serba xkena kan..manusia sentiasa x puas..